Mikołów, 25 VI 2020 r.

INFO LOGOPEDYCZNE P2

 

Utrwalaj prawidłową wymowę ,,s” w wyrazach.

Wklej ćwiczenie do zeszytu logopedycznego.

Obok każdego wyrazu proszę narysować/wkleić dziecku ilustrację obrazującą pojęcie.

W miarę możliwości dziecko koloruje obrazki.

 

Powtarzaj!

PA – S

A – S

LA – S

NO – S

LI – S

MU – S

LO – S

KO – S

BA – S

BI –S

CI –S

PIE – S

CIO –S

KLAP – S

BIGO – S

Logopeda

 

 

Mikołów, 24 VI 2020 r.

INFO LOGOPEDYCZNE P2

Stale usprawniaj wargi i język.

Wargi rozciągamy i zwężamy na przemian.

Zęby zbliżamy do siebie i podczas wydechu w tej pozycji wypuszczamy strumień powietrza płynnie i równo, próbując wypowiadać sssssssssssssssssssssssssssss...

Język unosimy i opuszczamy za dolne zęby, powtarzając to kilka razy.

 

Ćwiczenia fonacyjne.

Wargi rozciągamy, wypowiadając długie eeeeeeeeeee… : język leży za dolnymi zębami, zęby zbliżamy do siebie, przez cały czas utrzymując podany wyżej układ warg;

Ćwiczenie powtarzamy przed lustrem kilka razy, próbując w tym układzie wypowiadać sss…

Przed lustrem wypowiadamy starannie eeeeeeeee – sssssssss na przemian.

UWAGA! Należy pamiętać, by język przez cały czas był schowany za dolnymi zębami.

 

Ćwiczenia ,,s” w sylabach:

es, ys, is, as, os, us, se, sy, si, sa, so, su, ese, ysy, isi, asa, oso, usu.

Logopeda

 

 

Mikołów, 22 VI 2020 r.

INFO LOGOPEDYCZNE P2

Rozwijanie logicznego myślenia.

 

Wysłuchaj zagadek.

Odgadnij co to?

 

Choć jeden kole,

a drugi kroi,

to nikt przy stole

ich się nie boi!

 

Pełna – wchodzi w usta,

a wychodzi pusta!

Mniejsza koleżanka

lubi mieszać w szklankach.

 

Zawsze jest przy schodach.

Wielka z nią wygoda,

bo stale się trudzi,

by podeprzeć ludzi.

 

Proszę zadawać dziecku pytania naprowadzające w przypadku trudności z odpowiedzią.

Rozwiązania proszę narysować w zeszycie logopedycznym. Dziecko koloruje obrazki.

Za parę dni proszę znowu przeczytać dziecku te zagadki. Wracać do nich, jeśli nie potrafi podać odpowiedzi.

Logopeda

 

 

Mikołów, 18 VI 2020 r.

INFO LOGOPEDYCZNE P2

Proszę czytać dziecku wierszyk codziennie wieczorem przed jego zaśnięciem.

Posłuchaj wierszyka:

 

Julian Tuwim  ,,KOTEK”

Miauczy kotek: miau!

- Coś ty, kotku miał?

- Miałem ja miseczkę mleczka,

Teraz pusta jest miseczka,

A jeszcze bym chciał.

 

Wzdycha kotek: o!

- Co ci, kotku, co?

- Śniła mi się wielka rzeka,

Wielka rzeka pełna mleka

Aż po samo dno.

 

Pisnął kotek: pii..

- Pij, koteczku, pij!

...Skulił ogon, zmrużył ślipie,

Śpi – i we śnie mleczko chlipie,

Bo znów mu się śni.

Logopeda

 

Mikołów, 17 VI 2020 r.

INFO LOGOPEDYCZNE P2

 

Przypominam!

Przy wymawianiu głosek /s/ i /z/ język znajduje się za dolnymi zębami, zęby są zbliżone, wargi rozchylone, spłaszczone przylegają do zębów, zęby widać.

 

Powtarzaj za Dorosłym:

 

SA   SO   SE   SU   SY

ZA   ZO   ZE   ZU   ZY

ASA   OSO   ESE   USU   YSY

AZA   OZO   EZE   UZU   YZY

AS   OS   ES   US   YS

AZ   OZ   EZ   UZ    YZ

 

Logopeda

 

 

Mikołów, 15 VI 2020 r.

INFO LOGOPEDYCZNE P2

Mamo, tato, posłuchaj!

W czasie wymawiania głoski /s/ czubek języka znajduje się przy dolnych siekaczach.

Boki języka uniesione są do góry, przylegają do wewnętrznej strony górnych zębów, tworząc w części środkowej języka rynienkę, którą przepływa strumień powietrza.

Zęby są zbliżone, wargi rozchylone, spłaszczone przylegają do zębów, zęby widoczne.

Głoska /s/ pojawia się pod koniec trzeciego roku życia.

G. Demelowa, Elementy logopedii

 

Powtórz:

SA

SE

SO

SU

SY

 

AS

ES

OS

US

YS

 

 

 

Mikołów, 10 VI 2020 r.

INFO LOGOPEDYCZNE P2

 

,,Kucharz Lolek”

 

Kucharz Lolek ma wielki bałagan w kuchni. Najpierw zaczniemy od posprzątania tego pomieszczenia.

- układamy rzeczy na półkach (otwieramy usta, unosimy język, dotykamy na przemian górnych zębów po prawej i lewej stronie).

Wiele czasu nas to kosztowało.

Powiedz: Oj, Lolek, Lolek.

 

Następnie zabieramy się do przygotowania w misce ciasta na naleśniki.

- wsypujemy mąkę i rozbijamy trzy jajka (przesadnie wymawiamy trzy razy głoskę /b/).

- wlewamy mleko (powtarzamy kap, kap).

Kucharz zagapił się i wsypał do miski cukierki.

Powiedz: Oj, Lolek, Lolek.

 

Teraz razem z kucharzem będziemy mieszać ciasto.

- najpierw powoli mieszamy ciasto łyżką (przy opuszczonej żuchwie wykonujemy koliste ruchy językiem w głębi jamy ustnej).

- potem włączamy mikser (kląskamy).

Nieuważny kucharz rozlał trochę ciasta na stół.

Powiedz: Oj, Lolek, Lolek.

 

Rozpoczynamy smażenie naleśników.

- wylewamy ciasto na patelnię (uderzamy czubkiem języka o wałek dziąsłowy).

- smażymy naleśniki (,,przyklejamy” płaski język do podniebienia i przytrzymujemy go tam przez chwilę, czynność powtarzamy kilkakrotnie).

Jak myślisz, co się stało, kiedy kucharz próbował podrzucić naleśnik do góry?

Powiedz: Oj, Lolek, Lolek.

Logopeda

Mikołów, 8 VI 2020 r.

INFO LOGOPEDYCZNE P2

Moi Drodzy mam nadzieję, że przygotowane przeze mnie zadania są dla Was zrozumiałe.

Jeśli coś będzie dla Was trudne do wykonania to zapraszam do kontaktu.

Chciałabym, abyście podczas rozwiązywania zadań przede wszystkim dobrze się bawili.

Życzę Wam dobrego nastroju na kolejny tydzień.

Zapraszam do zadań.

 

Zadanie 1. Ćwiczenia narządów artykulacyjnych.

Wykonuj ćwiczenia według kolejności.

 

Staraj się codziennie ćwiczyć według instrukcji.

•             Kląskamy jak konik.

•             Przesuwamy czubkiem języka po dolnych i górnych zębach.

•             Posyłamy buziaczki.

•             Przesuwamy czubkiem języka po policzkach od wewnątrz.

•             Uśmiechamy się, nie pokazujemy zębów, a następnie układamy usta

w dzióbek.

•             Ziewamy – a następnie szeroko otwieramy buzię.

•             Dotykamy górnych i dolnych zębów czubkiem języka.

•             Uśmiechamy się szeroko, pokazujemy zęby, a następnie układamy usta

w dzióbek.

•             Przesuwamy czubkiem języka po podniebieniu.

•             Nadymamy policzki jak balonik.

 

Logopeda

Mikołów, 4 VI 2020 r.

INFO LOGOPEDYCZNE P2

Dziś proponuję:

Ćwiczenie ,,Lisek”.

To zadanie będzie polegało na przeciskaniu języka między zębami. Będziesz przeciskać język na zewnątrz buzi i wracać nim do środka. Ćwicząc, wyobraź sobie, że:

- twój język jest lisem,

- twoja buzia jest norką,

- twoje zęby są wyjściem z nory,

- moja dłoń (dłoń Dorosłego) jest wilkiem

 

Lis schowany jest w norce, czyli za zamkniętymi zębami. Powoli zaczyna się przeciskać przez wąskie wyjście z nory (masuj język). Kiedy już wyjdzie, zaczyna się rozglądać na różne strony (język kieruj raz do prawego, raz do lewego kącika ust).

Nagle lis widzi wilka, który biegnie w jego stronę (dłoń opiekuna próbuje złapać język dziecka). Lis ucieka z powrotem do swojej nory (schowaj język – przeciskaj go przez zęby do buzi).

Lis wychodzi z norki na spacer pięć razy.

Logopeda

 

 

Mikołów, dn. 3 czerwca 2020 roku

INFO logopedyczne  P2

Witam serdecznie. Dziś do ćwiczeń:

 

Usprawnianie artykulatorów

- wysuwaj język i cofaj go,

- zrób język szeroki i wąski – na przemian,

- ułóż język za dolnymi zębami i cofnij go,

- rozchyl wargi – uśmiechnij się,

- połóż papierek na czubku języka i spróbuj go zdmuchnąć,

- spróbuj zrobić z języka rulonik, złóż go na pół.

Mikołów, 1VI 2020 r.

INFO LOGOPEDYCZNE P2

 

Witam.

Dziś będzie zabawa logopedyczna ,,Małpa”.

 

Pewna małpa jeszcze mała

zawsze wargi ćwiczyć chciała.

Czy rano, czy wieczorem

ćwiczyła z humorem:

- wargi do przodu wysuwała,

- wargi w uśmiech układała,

- najpierw górną wargę ssała,

- potem dolną wargę ssała,

- jedną wargę na drugą zakładała,

- obie wargi za zębami chowała,

- a w końcu na wargach palcami grała.

 

W zeszycie logopedycznym narysuj palmę, a na niej banana po każdej serii ćwiczeń wykonanej z małpką.

B.S.

Mikołów, dn. 21 maja 2020 roku

INFO logopedyczne P 2

          Dzień dobry w czwartek.

 

Mamo, tato …

Dzieciom łatwiej jest powtarzać ćwiczoną głoskę, gdy jest połączona ze spółgłoską. Jest ona wtedy ,,wydzielona”, np. SZKA.

Aby uatrakcyjnić zabawę z wierszykiem pt. ,,Szpak” z 20.05.2020 r.

Sylaby wymawiane przez zwierzątka można zamieniać, np.

SZFA,

SZTA,

SZMA,

SZLA,

SZŁA,

SZCHA.

Można powtarzać: SZKA – ASZKA,

Czy SZA –ASZ.

Logopeda P2

Mikołów, dn. 20 maja 2020 roku

INFO logopedyczne P 2

          Dzień dobry w środę.

Dziś proponuję zabawę logopedyczną pt. ,,Szpak”

Usiądź naprzeciw Dorosłego i razem mówcie wierszyk. Gdy będziecie wymawiać śmieszne sylaby, klaszczcie na przemian w dłonie (jedno klaśnięcie na każdą sylabę).

Szedł po drodze szpak

do szkoły się uczyć.

I tak wciąż powtarzał:

Szpa – szpa, szpo – szpo, szpu –szpu, szpe – szpe, szpy – szpy, szpą – szpą, szpę – szpę.

Taki mały szpak,

co uczyć się chciał.

 

Logopeda P2

Mikołów, dn. 18 maja 2020 roku

INFO logopedyczne P 2

          Witam w poniedziałek.

Dziś proponuję Państwu i dzieciom zapoznanie się z wierszem D. Wawiłow:

 

Danuta Wawiłow - ,,Szybko”

 

Szybko, zbudź się, szybko, wstawaj!

Szybko, szybko, stygnie kawa!

Szybko, zęby myj i ręce!

Szybko, światło gaś w łazience!

Szybko, tata na nas czeka!

Szybko, tramwaj nam ucieka!

Szybko, szybko, bez hałasu!

Szybko, szybko, nie ma czasu!

 

Na nic nigdy nie ma czasu?

 

A ja chciałbym przez kałuże

iść godzinę albo dłużej,

trzy godziny lizać lody,

gapić się na samochody

i na deszcz, co leci z góry,

i na żaby, i na chmury,

cały dzień się w wannie chlapać

i motyle żółte łapać

albo z błota lepić kule

i nie spieszyć się w ogóle...

 

Chciałbym wszystko robić wolno,

ale mi nie wolno?

 

  1. Po wysłuchaniu wiersza proponuję rozmowę na jego temat.
  2. Wiersz służy refleksji,  ćwiczeniom aktywnego słuchania i ćwiczeniom artykulacyjnym.
  3. Słowa ,,szybko” mogą być wypowiadane przez dziecko w czasie wysłuchiwania głośno czytanego tekstu.

Logopeda P2

Mikołów, dn. 14 maja 2020 roku

INFO logopedyczne P 2

Dzień dobry, dziś kontynuujemy ZABAWY Z RYMEM.

  1. Proponuję śpiewanie rymowanych piosenek z zaznaczeniem rymujących się wyrazów szeptem:

                                                           Ola – przedszkola – parasola

,,Poszła Ola do przedszkola

Zapomniała parasola.”

  1. Spróbuj samodzielnie ułożyć rymowane wierszyki lub piosenki.
  2. Moje propozycje rymowanych wierszyków. Oto one, dokończ:

 

Lata osa koło …

Leci muszka koło …

Ciele, co językiem …

Owoce spadają, dzieci je …

Andrzej maluje, mama …

Sowa to mądra …

Domy się buduje, piasek …

Przyszła koza do …

 

  1. Zakończ rymowane zdania:

Ten kwiatek nazywa się (bratek).

Wskocz do wody dla (ochłody).

Mała Ania nie jadła dzisiaj (śniadania).

Beata podłogę miotłą (zamiata).

Różowy słonik trzyma w ręku (balonik).

Wlazł kotek na (płotek).

Zróbmy koło, będzie (wesoło).

Koło choinki stoją trzy (dziewczynki).

Ryby pływają – ptaki (fruwają).

Kwitną na łące kwiatki (pachnące).

Abecadło z pieca (spadło).                                                                                  Logopeda

Mikołów, dn. 13 maja 2020 roku

INFO logopedyczne P 2

Witam, dzisiejsze zajęcia to: ZABAWY Z RYMEM.

  1. Które wyrazy się ze sobą rymują:

POT

DOM

OKNO

JAGODA

RYBA

STATEK

PŁOT

WODA

STAW

MOST

POGODA

KOT

KWIATEK

MODA

Jeśli potrafisz przeczytać, połącz każdą parę innym kolorem.

 

  1. Spośród wyrazów znajdź te, które rymują się ze słowem ,,MOWA”:

 

MIŚ, GRZYB, SOWA, WODA, LAS, KROWA, GŁOWA, MOWA, KAWA, MOLE, LATO, KOZA

 

Beata Sobczyk

Mikołów, dn. 11 maja 2020 roku

INFO logopedyczne P 2

Dzień dobry.        

Podaję rymujące się wyrazy do słów:

OSA: ROSA, KOSA, BOSA, KOŁO NOSA, FOSA, SZOSA, NIE MA KŁOSA, NIE MA WŁOSA

SOCZEK: LOCZEK, BOCZEK, KROCZEK, KOCZEK, SKOCZEK, TOCZEK, PĘCZEK, pączek, pajączek, tłumoczek, kroczek, SĄCZEK, BRELOCZEK, SMOCZEK, WYMOCZEK, ROCZEK

  1. Dbamy o prawidłową wymowę J

 

K – Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego.

R – Czarna krowa w kropki bordo gryzła trawę kręcąc mordą.

L – Jola lojalna; Jola nielojalna.

U – Ale Ula ul ulepiła.

 

  1. Rozwiąż zagadki. Uzupełnij brakujące litery.

Może wziąć na rogi.                                        B . K     

Pomaga w chorobie.                                       L . K

Rośnie w polu.                                                  M . K

Lubi chodzić tyłem.                                          R . K

Wisi coś na nim.                                               H . K

Boli od niego głowa.                                        H . K

Ma 52 tygodnie.                                               R . K

Rodzaj fryzury.                                                  K . K

Wyciśnięty z owoców.                                     S . K

 

Podpowiedź. Wstaw odpowiednie samogłoski: Y, E, A, A, A, U, O, O, O

 

Życzę udanej zabawy.                                                                                              

  Beata Sobczyk

 

Mikołów, dn. 07 maja 2020 roku

INFO logopedyczne P 2

          Witam ponownie.

Dziś popracujemy nad poprawną wymową i piękną dykcją.

W tym celu wybrałam wiersz Małgorzaty Strzałkowskiej pt. ,,Król”:

 

,,Król”

Pośród łąk i pośród pól

mknie w podskokach stary …. –

płaszcz utopił w wielkim stawie,

jabłko ukrył w gęstej ….  ,

a koronę szczerozłotą

wepchnął w grząskie, czarne ….   .

Pośród łąk i pośród pól

mknie w podskokach stary …. –

berło wrzucił do potoku

i ma wreszcie święty spokój.                                               (król, trawie, błoto)

  1. Dorosły czyta wierszyk, a dziecko stara się uzupełniać brakujące wyrazy.
  2. Dziecko rysuje w zeszycie logopedycznym króla zanim wybrał się na spacer. Uwzględnia atrybuty króla: koronę, berło, płaszcz, ewentualnie tron
  3. Wspólnie z dorosłym dziecko wymyśla rymujące się wyrazy do słów: OSA, potem SOCZEK.
  4. W przyszłym tygodniu podam rymy do tych wyrazów J

 

Życzę udanej zabawy

Beata Sobczyk

Mikołów, dn. 06 maja 2020 roku

INFO logopedyczne P 2

          Witam w środę.

Dziś proponuję Państwu i dzieciom odprężenie i relaksację, czyli trening autogenny:

Trening autogenny Schultza to nazwa neuromięśniowej techniki relaksacyjnej. Polega ona na wywołaniu metodą autosugestii stanu zbliżonego do hipnozy oraz stosowania medytacji wewnętrznej.

Technika ta wywodzi się z publikacji Johannesa Schultza, niemieckiego psychiatry i psychoterapeuty, który w 1932 roku opracował system ćwiczeń, korzystając z metod stosowanych w jodze oraz podczas medytacji zen. Autogenność tej techniki polega na tym, że człowiek sam oddziaływa na własny układ nerwowy.

Trening autogenny Schultza złożony jest z sześciu faz lub elementów:

  • uczucie ciężaru,
  • uczucie ciepła,
  • regulacja pracy serca,
  • regulacja swobodnego oddychania,
  • uczucie ciepła w splocie słonecznym,
  • uczucie chłodu na czole.

Ćwiczenia w ramach treningu autogennego Schultza początkowo nie powinny trwać dłużej niż 5 minut każda faza i 30 minut całość treningu. Na początku przez 2 tygodnie praktykuje się jedynie uczucie ciężaru, a po 2 tygodniach przechodzi się do następnych ćwiczeń (należy powtarzać je po kolei). Ćwiczenia w podstawowym treningu należy powtarzać przez 12 tygodni.

Według zwolenników tej metody trening autogenny Schultza pomaga pozbyć się nadmiernego napięcia psychicznego, łagodzi objawy nerwic i dolegliwości psychosomatyczne, pomaga przy nadpobudliwości, reguluje poziom hormonów we krwi, wspomaga leczenie zaburzeń foniatrycznych oraz łagodzi problemy ze strony układu nerwowego (neurologiczne).

Idealnie sprawdzi się jako metoda relaksacji po ciężkim, stresującym dniu lub tygodniu pracy. Reguluje rytm serca i pracę układy hormonalnego oraz układu odpornościowego. Jest bezpieczny i bardzo prosty. Nie są potrzebne do jego wykonania żadne dodatkowe sprzęty, można wykonywać go gdziekolwiek, także na świeżym powietrzu. Jest możliwy do wykonania i przydatny zarówno dla dzieci, jak i osób starszych. Właściwie nie istnieją przeciwwskazania do codziennego wykonywania treningu autogennego Schultza. Nie ma też żadnych niepożądanych skutków ubocznych. 15 minut dziennie wykonywania ćwiczeń opracowanych przez Schultza pozwala odprężyć się i pozbyć stresu, a to korzystnie wpływa na pracę całego organizmu.

 

W celu przeprowadzenia treningu autogennego Schultza należy wygodnie usiąść w spokojnym miejscu. Następnie zamykamy oczy i skupiamy uwagę na sobie. Robimy kilka głębokich wdechów i wydechów, koncentrując się na procesie oddychania. Następnie w myślach wydajemy sobie polecenia zgodne
z sześcioma etapami treningu autogennego Schultza, czując kolejno ciężar, ciepło i rozluźnienie poszczególnych części ciała. Powtarzamy w myślach, że przepełnia nas radość i wewnętrzna harmonia. Pod koniec treningu wydajemy sobie polecenie "Jestem wypoczęta i zrelaksowana". Otwieramy oczy – i naprawdę tak się czujemy.

Konsultacja merytoryczna: lek. Aleksandra Witkowska

 

Mikołów, dn. 30 kwietnia 2020 roku

INFO logopedyczne P 2

          Dzień dobry. Przekazuję:

  1. Ćwiczenia na materiale zdaniowym:

Strażak niesie drabinę.

Na drodze leży drut.

Siostra kupiła truskawki.

Po futrynie chodzi biedronka.

Na strychu wisi futro.

Niedaleko drogowskazu jest wąska dróżka.

Piotrek wypił sok truskawkowy.

Patryk schował do plecaka drażetki cytrynowe.

Dzielny strażak wchodzi po drabinie na strych.

  1. Proszę o wydrukowanie ćwiczeń. Dziecko wkleja je do zeszytu logopedycznego            i ilustruje ww. zdania.

 

  1. Zagadki logopedyczne:

 

Nosi hełm jak żołnierz

Do nieprzyjaciela,

Nie prochem i kulami,

Ale wodą strzela.   ……..…...…..

 

Jaki koń stalowy,

Do pracy gotowy.

Siana nie jada,

Owsa nie prosi,

W polu pomaga

Orać i kosić.    ……………….

 

Ten gospodarski ,,mebel”

Niejeden posiada szczebel.   …………………

 

Beata Sobczyk P2

 

Mikołów, dn. 29 kwietnia 2020 roku

INFO logopedyczne P 2

          Witam… oto kontynuacja.

Polecenia dla dziecka:

  1. Ćwicz na sylabach:

tra, tro, tre, tru, try, dra, dro, dre, dru, dry

 

  1. Ćwicz na logotomach, wyrazach i wyrażeniach:

 

trawa, trasa, tramwaj, tratwa, trampki, tron, trąba, troje, trochę, trudny, truskawka, trybuna,

drabina, droga, drewno, drewniaki, drut,

 

atra, atro, atre, atru, atry, otra, otro, otre, otru, otry, etra, etre, etro, etru, etry, utra, utre, utro, utru, utry,

 

strażak, wiatrak, siostra, futra, jutro, lustro, patrol, wątroba, piętro, strona,

opatrunek, struś, strumyk, futryna, cytryna, strych,

 

adra, adre, adro, adru, adry, odra, odre, odro, odru, odry, edra, edre, edro, edru, edry, udra, udre, udro, udru, udry,

 

drabina, droga, drobne, druk, drugi, drewno, dres, kołdra, wiadro, zdrowy, biedronka, landrynki, adres, hydrant,

 

drogie futro, trudna droga, drobny druk, druga strona, drewniany wiatrak, drogi dres, drobne landrynki.

 

 

  1. Poproś Dorosłego o wydrukowanie ćwiczeń.
  2. Wklej je do zeszytu logopedycznego.

 

Udanych ćwiczeń!

Beata Sobczyk

 

Mikołów, dn. 27 kwietnia 2020 roku

INFO logopedyczne P 2

          Witam…

Polecenia dla dziecka:

  1. Poćwicz:

– wysuwanie języka do przodu; język wąski i szeroki

- unoszenie szerokiego języka za górną wargę

- unoszenie szerokiego języka za górne zęby

- cofanie szerokiego języka wzdłuż podniebienia

- kląskanie językiem

- mlaskanie

- naśladowanie ssania cukierka czubkiem języka

- masaż języka przez wysuwanie i wsuwanie go między lekko rozwarte zęby

2. Szybko wymawiaj głoski: ttt, ddd, tdtdtd, tdntdntdn, tede tede, tedo tedo, tedutedu

Ćwicz przy otwartych ustach.

  1. Ćwicz dmuchanie:

 

Wąski pasek papieru umieść na czubku języka za górnymi zębami (wargi rozchylone) i dmuchnij na język energicznie, wymawiając: t, a następnie: trrr. Wówczas papierek odskoczy.

 

  1. Ćwicz drobne ruchy języka po podniebieniu. Wymawiaj przy tym: trl, trl, trl…

Język ma znajdować się za wałkiem dziąsłowym.

 

  1. Ćwicz w kolejności: tda, tde, tdo, tdu, teda, tedo, tede, tedu, tedy, trla, trlo, trlu

 

Przy wymawianiu ww. wykonuj dużo drobnych ruchów językiem.

 

  1. Poproś Dorosłego o wydrukowanie ćwiczeń i wklej je do zeszytu logopedycznego.

 

Powodzenia!

Beata Sobczyk

 

Mikołów, dn. 22 kwietnia 2020 roku

INFO logopedyczne P 2

          Witam Was drogie dzieci.

Na pewno chcecie znać dalszy ciąg przygód BUZI.   

Oto i one…      

 Instrukcja:

Dorosły czyta wierszyk. Dziecko z Dorosłym wykonuje ćwiczenia. Wykonujemy je przed lusterkiem kosmetycznym.

Proszę wkleić wierszyk do zeszytu logopedycznego dziecka.

 

Wreszcie buzia moja mała

Do liczenia się zabrała.

Bardzo mocno się wykrzywia,

Parska, dmucha, ledwie żywa.

 

Wzdycha buzia bardzo smutno:

,,Ząbki liczyć samej trudno !”

Pomyślała, podumała,

Do języka zapukała

I zadała mu pytanie:

,,Czy pomożesz mi kochanie ?”

 

Język na to z miną słodką:

,,Z przyjemnością moje złotko !”

Umiem liczyć, lubię skoki,

Jestem długi i szeroki !”

 

Na początku jest rozgrzewka,

Językowa wprzód wywieszka,

Cały język wyskakuje,

Wszystkim nam się pokazuje:

W dół i w górę,

W lewo, w prawo.

Pięknie ćwiczy !

Brawo ! Brawo !

 

Język wargi oblizuje,

Piękne kółka wykonuje.

Popatrzymy do lusterka,

Jak się język bawi w berka.

 

Kto spróbuje z miną śmiałą

Zwinąć język w rurkę małą ?

Może uda się ta sztuczka ?

Trzeba uczyć samouczka.

 

Już rozgrzewka zakończona,

Ząbki liczyć przyszła pora !

Język ząbki poleruje,

Każdy dotknie i wyczuje.

 

Długo trwało to liczenie,

Każdy ząbek miał życzenie.

Ten chciał mleczka,

Tamten sera,

Jeden chciał iść do fryzjera !

 

Myślał jednak o dentyście,

Co zna ząbki osobiście,

Z każdym ząbkiem porozmawia,

A zepsute ponaprawia.

 

To jest język akrobata !

Ma go Mama,

Ma go Tata,

Mają wszystkie dzieci świata !

 

Język w górze za ząbkami

Może dotknąć twardej ściany.

I dotyka jej radośnie,

Gdy mu ślina piśnie:

,,NOŚ MNIE !”

 

To jest sztuka ulubiona,

Każdy ząbek ją wykona.

Oto język znów się skrada,

Skacze w górę i opada.

Nie obija się o zęby

I jest przy tym uśmiechnięty.

 

Gdy przełykam ślinę, czuję,

Że mój język nie próżnuje,

Ale wspina się na górę,

Tam, gdzie twardą ścianę czuje.

 

Buzia język podpatruje:

,,Jak ten język dziś pracuje !

Nie udaje, nie próżnuje,

Z chęcią wszystko wykonuje !

Taką pracę bardzo cenię,

Spełnię więc jego życzenie.”

 

Autor: Małgorzata Rocławska, Glottispol Gdańsk

 

Prośba języka:

,,Ćwicz mnie od dzisiaj”.

 

Beata Sobczyk P2

 

Mikołów, dn. 23 kwietnia 2020 roku

INFO logopedyczne P 2

          Witam. Dziś zadbamy o staranną wymowę.

Polecenie dla dziecka: Powtórz za Dorosłym słowa wiersza.

 

Kwiecień ciepły, kwiecień zimny

czy wy o tym dzieciaki wiecie,

raz w kożuchu raz w sandałach jest

taki kwiecień plecień.

 

Proszę pani od pogody,

czy ten kwiecień nie chce zgody?

Sypie śniegiem, słońcem praży,

deszcz i burza też się zdarzy.

 

Fragment piosenki: „Czy ten kwiecień ma źle w głowie?”

 

Polecenie dla dziecka: Narysuj w zeszycie logopedycznym jaki jest Kwiecień.

 

DBAMY O STARANNĄ WYMOWĘ

Powtórz:

S – Skunks z susłem pod sosną zasnęli.

P – O poranku Petronela pędzi do parku.

B – Błazen Błazej biadoli: bi-dy, bi-dy… (krótka i szybka wymowa sylab)

N – Je mannę panna Anna.

Życzę dobrej zabawy!

Beata Sobczyk

 

Mikołów, dn. 20 kwietnia 2020 roku

INFO logopedyczne P 2

          Dzień dobry. Dziś wysyłam zabawy usprawniające buzię i język dziecka.

          Ćwiczenia są przeznaczone dla wszystkich dzieci ze wszystkich grup wiekowych.

Instrukcja:

Dorosły czyta wierszyk, dziecko z Dorosłym wykonuje ćwiczenia, o których mowa w tekście. Ćwiczenia wykonujemy przed lusterkiem (może być małe tzw. kosmetyczne).

 

Moja buzia – chociaż mała –

Wszystkie ząbki zmieścić chciała.

I żaliła się nieboga,

Jak też ona je wychowa.

 

Gdy nareszcie każdy ząbek

Znał swe miejsce i porządek,

Moja buzia – chociaż mała –

W wielkie O się układała.

 

,,Oto okaz okrąglutki!”

- zaszeptały krasnoludki.

Buzia na to, daje słowo,

Zamuczała głoskę nową:

Głoskę małą, maluteńką.

Mucząc ząbki chowa prędko.

 

Bardzo długo M wymawia

I powietrza nie zostawia,

Tylko z płuc je wciąż pompuje

I przez nosek wydmuchuje.

 

Potem moja buzia mała

W – Z – B – D – G śpiewała.

W – Z – B – D –G i hurraa !!!

Wóz, zegarek, bok, dół, góra.

 

Płyną miłe, krótkie dźwięki;

Głoska W bez Y – partnerki,

Głoska Z bez Y – kuzynki,

Głoska B bez Y – dziewczynki,

Głoska D bez Y – znajomej,

Głoska G bez Y – szalonej,

Która często nieproszona

Ciągnie się na kształt ogona,

Za wszystkimi spółgłoskami ,

Które bardzo dobrze znamy.

 

Autor: Małgorzata Rocławska, Glottispol Gdańsk

 

Życzę dobrej zabawy!

Beata Sobczyk

 

Mikołów, dn. 16 kwietnia 2020 roku

INFO logopedyczne P 2

          Zabawy i ćwiczenia logopedyczne rozwijające aktywne słuchanie.

 

 Ćwiczenia: /(Polecenia dla dziecka)

Halo!

 

Kto do kogo dzwoni?

Połącz ze sobą właściwe pytania z odpowiedziami.

Uwaga: Na jedno pytanie nie znajdziesz odpowiedzi.

Które to pytanie?

 

 

Pójdziesz ze mną na plac zabaw?

 

Dzień dobry dziadku. Babcia jest w domu?

 

Dlaczego nie przyjechałeś wczoraj?

 

Pójdziesz piechotą, czy weźmiesz rower?

 

Dlaczego nie poprosisz o to swojego taty?

 

Kiedy wyprawiasz urodziny?

 

Będzie ci przykro, jeśli nie przyjdę?

 

 

 

Jutro po południu. Mama upiecze tort.

 

Nie mogłem. Zepsuł mi się rower.

 

 

No pewnie. Bez ciebie zabawa jest do niczego.

 

 

Tak. Już ją proszę.

 

 

Rower nie, nie mam świateł.

 

 

Nie, nie mogę. Mam nogę w gipsie.

 

Rozwiąż zagadkę:

 

Jeśli znajduję się w środku tygodnia i jestem słowem pięcioliterowym, to nazywam się …………………………………                                                                                  

Udanej zabawy.

Beata Sobczyk - logopeda

 

Mikołów, dn. 15 kwietnia 2020 roku

INFO logopedyczne P 2

          Zabawy i ćwiczenia logopedyczne rozwijające słuch fonemowy.

 

 Ćwiczenia: /(Polecenia dla dziecka)

 

Witam Cię ponownie!

 

  1. Poproś dorosłą osobę, by razem z Tobą znalazła w kolorowych czasopismach/Internecie ilustracje wyrazów:

trębacz, trójkąt, drewniaki, trawnik, trawa, trójka, trąbka, drewno, drogowskaz, droga

  1. Przyklej do zeszytu logopedycznego ww. ilustracje. Teraz połącz w pary te obrazki, których nazwy brzmią podobnie.

 

  1. Narysuj w zeszycie logopedycznym trójkąt, jeśli w nazwie słyszysz cząstkę ,,tr”, jeśli zaś ,,dr” kwadrat.

 

Materiał słownikowy:

 

getry, drażetki, truskawka, futro, pietruszka, biedronka, cytryna, droga, hydraulik, struś, dres

 

  1. Połącz wyrazy, które do siebie pasują. Wypowiedz starannie ułożone wyrażenia.

        Materiał słownikowy:

drobna, strażak, podręcznik, biedronka, mądry, zdrowy, drogi, trawnik,     kwadratowy, trębacz

                 

                                                                                                        

Pozdrawiam serdecznie.

Beata Sobczyk - logopeda

 

Mikołów, dn. 09 kwietnia 2020 roku

INFO logopedyczne P 2

          Zabawy i ćwiczenia obejmujące terapię pararotacyzmu.

 Ćwiczenia: /(Polecenia dla dziecka)

Witam Cię!

  1. Poproś dorosłą osobę, by napisała w Twoim zeszycie logopedycznym pismem drukowanym, pionowo, takie oto sylabki:

 

DRA

 

DRU

 

DRE

 

DRO

 

  1. Pomiędzy sylabami muszą być odstępy.
  2. Teraz wyszukaj w starych książkach, gazetach, czasopismach rzeczy, których nazwy rozpoczynają się od wymienionych sylab.
  3. Podam Ci przykładową listę takich wyrazów:

drużyna (np. piłkarska), drewno, drabina, dresy, droga, drogowskaz, drewniaki

 

  1. Przyklej obok sylab wycięte obrazki w dowolny sposób.
  2. Nazwij każdy obrazek.
  3. Wyklaszcz nazwę pierwszego obrazka.
  4. Połącz obrazek z odpowiednią sylabą. Użyj kredek.  
  5. Zrób tak samo z pozostałymi obrazkami.

                                                                                                                          

Dużo zdrówka.

Beata Sobczyk - logopeda

 

Mikołów, dn. 08 kwietnia 2020 roku

INFO logopedyczne P 2

          Zabawy i ćwiczenia obejmujące terapię pararotacyzmu.

 Ćwiczenia: /(Polecenia dla dziecka)

  1. Wytnij z kolorowych gazet lub poproś dorosłego o wydrukowanie ilustracji/obrazków do pokolorowania/ ewentualnie poproś dorosłego o narysowanie rzeczy wg następującej listy:

 

truskawka, tren, tramwaj, trampki, trójka, truteń, trep, tron, trawa, trawnik, trener, treser, trójząb

 

Na środku strony zeszytu logopedycznego dorosły napisze oddzielnie cyfry:

 

1               2                3

 

  1. Przyklej wycięte obrazki wokół ww. cyfr.
  2. Wymów sylabami nazwę pierwszego obrazka.
  3. Wyklaszcz jednocześnie wymawiając nazwę tego samego obrazka. Pamiętaj o wydłużaniu samogłosek.
  4. Połącz obrazek z odpowiednią cyfrą oznaczającą ilość sylab w wypowiedzianym wyrazie. GRATULUJĘ !!!
  5. Zrób to samo z pozostałymi obrazkami.

                                                                                                                              Udanej zabawy.

Beata Sobczyk - logopeda

 

Mikołów, dn. 06 kwietnia 2020 roku

INFO logopedyczne P 2

Szanowni Rodzice, drogie dzieci.

Przekazuję kolejną porcję logopedycznych zadań.

          Zabawy i ćwiczenia obejmujące terapię pararotacyzmu.

 Ćwiczenia: /(Polecenia dla dziecka)

  1. Wymawiaj na przemian delikatnie i szybko: ,,t” – na zębach, ,,d” – na dziąsłach. Buzia ma być otwarta, a żuchwa nieruchoma. Wykonaj to ćwiczenie 10 razy.

Po każdej czynności połóż przed sobą na stoliczku 1 ziarenko fasolki/kredkę/kulkę Nestle/mały smakołyk lub coś innego. Policz zebrane przedmioty, przekonasz się, ile razy wykonałeś to ćwiczenie. Jeśli jest mniej niż 10 to popracuj jeszcze, aż będziesz miał 10 rzeczy przed sobą. Jeśli masz 10, to BRAWO TY! Teraz przejdź do kolejnego ćwiczenia.

Uwaga, ważna podpowiedź:

głoskę ,,t” wymawiaj z językiem ułożonym na górnych zębach, głoskę ,,d” z kolei na dziąsłach – krótko.

Samogłoski: ,,a, o, e, y, u” – nieco dłużej, do dzieła:

  1. Wymawiaj: tda, tda, tda, tda, tda, tda, tda, tda, tda, tda.

Po każdej wypowiedzianej sylabie narysuj w zeszycie logopedycznym dużą, wyraźną kropkę. Kiedy skończysz, połącz ze sobą narysowane kropki wyraźną linią. Powiedz dorosłemu co Ci przypomina ten wzór.

 

  1. Wymawiaj: tdo, tdo, tdo, tdo, tdo, tdo, tdo, tdo, tdo, tdo.

Po każdej wypowiedzianej sylabie narysuj w zeszycie logopedycznym dużą, wyraźną kreskę. Kiedy skończysz, połącz ze sobą kreski dwiema liniami. Z czy kojarzy Ci się ten wzorek?

 

  1. Teraz przyszedł czas na kolejne zadanie.

Wymawiaj: tdu, tdu, tdu, tdu, tdu, tdu, tdu, tdu, tdu, tdu.

Po każdej wypowiedzianej sylabie narysuj w zeszycie logopedycznym duże, wyraźne kółko, puste w środku. Kiedy skończysz, narysuj w każdym kółeczku dwoje oczu i uśmiech.  Czy podobają Ci się te  buźki?

 

  1. Bardzo ładnie pracujesz.

Wymawiaj: tde, tde, tde, tde, tde, tde, tde, tde, tde, tde.

Po każdej wypowiedzianej sylabie narysuj w zeszycie logopedycznym wyraźny prostokąt.

 

  1. Na koniec

wymawiaj: tdy, tdy, tdy, tdy, tdy, tdy, tdy, tdy, tdy, tdy.

Po każdej wypowiedzianej sylabie narysuj na prostokącie trójkątny dach. A potem okna. Z dachu niech poleci dym. Gotowe? Podoba Ci się Twoja praca?

     Powodzenia.

Beata Sobczyk - logopeda

 

Mikołów, 02.04.2020 r.

INFO logopedyczne

 

2 kwietnia - Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

          W ramach akcji ,,Zapal się na niebiesko”, obchodzonej 2 kwietnia br. w naszym przedszkolnym środowisku przypomnijmy sobie czym jest zaburzenie przetwarzania sensorycznego (SPD), nazywane również dysfunkcją integracji sensorycznej (SI Dysfunction). Pojawiają się one w momencie, gdy układ nerwowy człowieka niepoprawnie przetwarza  bodźce płynące z ciała lub otoczenia, co niekorzystnie wpływa na: zachowanie, uczenie się, sposób poruszania, odnoszenie się do innych i myślenie o sobie.

Osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu przejawiają trudności w adaptacyjnym  reagowaniu na wrażenia sensoryczne, np. dźwięki, światło, ruch, hałas, faktury przedmiotów, konsystencję potraw (wybiórczość pokarmowa), dotyk. Występuje nadwrażliwość na ubrania, biżuterię, kosmetyki itd. Objawy zaburzeń integracji sensorycznej u każdego dziecka mogą być różne. Dzieci mogą poszukiwać bodźców lub odwrotnie, odczuwać ich nadmiar
i starać się ich unikać.

          Dzieci z pierwszej grupy, poprzez ciągłe poszukiwanie bodźców same stymulują swój układ nerwowy. Uwielbiają niebezpieczne zabawy, wspinanie się na drabinki, meble, wysokie ogrodzenia, drzewa. Godzinami mogą się huśtać, skakać na trampolinie i kręcić się na karuzeli wydając przy tym męczące dla innych krzyki             i dźwięki. Zdarza się nawet, że nie odczuwają bólu.

          Dzieci z drugiej grupy, w codziennym życiu są wyjątkowo niezgrabne. Wpadają na meble, potykają się o własne nogi, rozlewają to, co piją.
Z trudnością zdobywają umiejętność jazdy na rowerze, łapania lub kopania piłki. Ich układ nerwowy nie radzi sobie z nadmiarem odbieranych bodźców, dlatego będą szukać wszelkich możliwych sposobów na ich zminimalizowanie. Nie znoszą tłumów i głośnych dźwięków.

Jak reagować, by pomóc dziecku z zaburzeniami w przetwarzaniu sensorycznym:

Należy uprzedzać dziecko (z nadwrażliwością słuchową), które źle znosi hałas o konieczności włączenia w domu odkurzacza, młynka do kawy, wiertarki, telefonu, klaksonu czy dzwonka na przerwę w szkole. Korzystnie na dziecko wpływa słuchanie muzyki relaksacyjnej. Warto nauczyć naszego podopiecznego korzystania ze stoperów/zatyczek do uszu, słuchawek wyciszających w miejscach o dużym natężeniu hałasu. Niekiedy pomaga ściszanie głosu lub szeptanie do ucha.

Należy unikać dotykania dziecka z nadwrażliwością dotykową. Uprzedzaj o dotyku. Powiedz: ,,Czy mogę podać ci rękę?”. Dostosuj we właściwy sposób  ubranie: poobcinaj metki, zmiękczaj w produktach piorących.

Należy ograniczać dzieciom (z nadwrażliwością węchową) intensywne zapachy np. środków higienicznych, czystości, potraw. Stosuj pochłaniacze zapachów, wywietrzniki np. w kuchni. Zapewnij kawałek materiału (szalik, apaszka, komin itp.) nasączonego ulubionym zapachem.

Należy wyeliminować lub ograniczyć zimne światło jarzeniowe, pulsujące, migające dzieciom (z nadwrażliwością wzrokową). Przydatna jest eliminacja luster w pomieszczeniu, w którym dziecko często przebywa, Używanie okularów przeciwsłonecznych, czapeczki z daszkiem, bluzy z kapturem pomaga w radzeniu sobie z problemem ww.

Nie należy wymagać, by dziecko z nadwrażliwością smakową zjadało wszystkie posiłki, które się przyrządzi. Możemy zaobserwować silną awersję do niektórych pokarmów. Problemy z jedzeniem w postaci wybiórczości są bardzo często obserwowanym zachowaniem u osób z autyzmem.

Zachęcam do ubrania się w tym dniu na niebiesko i do rozmowy ze swoim dzieckiem, dlaczego tak właśnie robicie J

 

Źródło:

A. Borkowska, B. Grotowska, ,,Codzienność dziecka z zespołem Aspergera”, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2015 r.

C. S. Kranowitz, ,,Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego- diagnoza i postępowanie”, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2012 r.

 

Opracowała Beata Sobczyk – logopeda P2 Mikołów

Mikołów, dnia 01.04.2020 r.

INFO logopedyczne

 

Dzień dobry,

Coś co nieco z terapii logorytmicznej i ruchowej:

Przypominam, że aktywność fizyczna, która wpływa na tę umysłową, właśnie w tych ograniczonych warunkach funkcjonowania jest wskazana.

Przypominam również o zbilansowanej diecie zawierającej dużo warzyw i owoców. Pamiętajcie drogie dzieci o piciu wody, która wpływa na pracę mózgu
i całego organizmu. Pomaga Wam zdobywać nowe umiejętności np.. w komunikowaniu się.

Pamiętajmy, że zdrowie to nie tylko całkowity brak choroby, czy kalectwa, ale także stan pełnego, fizycznego, umysłowego i społecznego dobrostanu (dobrego samopoczucia).

Oznacza to, że w kwestiach zdrowia nie mamy jedynie koncentrować się na chorobach i próbach ich zwalczania, ale powinniśmy zwłaszcza koncentrować się na samym zdrowiu - na jego wzmacnianiu.

Pojawia się zatem bardzo duża rola prewencji - zapobiegania chorobom. Jeżeli chcemy być zdrowi, to drogą do tego celu nie jest jedynie pójście do lekarza wtedy, gdy jesteśmy chorzy, aby ten pomógł nam zwalczyć chorobę (ponieważ jest to skupianie się jedynie na chorobach), ale powinniśmy koncentrować się także na samym zdrowiu - wzmacniać je przez odpowiedni tryb życia (np. odpowiednie żywienie, ruch fizyczny, odpowiednią ilość snu
i przebywania przed TV, komputerem czy smartfonem), sposób myślenia i właściwe radzenie sobie z naszymi emocjami.

Współczesna definicja zdrowia WHO bardzo mocno podkreśla zatem połączenie kwestii zdrowia z życiem wewnętrznym i społecznym człowieka oraz jego osobistą troskę o kondycję psychofizyczną.

Tak więc dbajmy o siebie tak, by po powrocie do „normalności” wszyscy z nas dobrze się czuli psychicznie i fizycznie.

Sprzątanie w domu i uprawa ogrodu (kto posiada) jest jak najbardziej wskazana dla dzieci w wieku przedszkolnym.

Pozdrawiam serdecznie wszystkich milusińskich i zachęcam, by aktywnie włączyli się do aktywności fizycznej ukierunkowanej, np. przez rodziców.

I to nie są ŻARTY J

Beata Sobczyk P2

Mikołów, dn. 30.03.2020 r.

INFO logopedyczne P2

 

Drodzy Rodzice!

 

W obliczu ostatniego Rozporządzenia MEN o zdalnym nauczaniu oraz z racji konieczności kontaktu z Państwem przez stronę Przedszkola nr 2 informuję bardzo ramowo, jak będzie to wyglądało, w szczególności jeśli chodzi o moje zajęcia logopedyczne.

 

1. W tytule wiadomości będzie zawsze nr kolejny lub tematyka, której dotyczy INFO logopedyczne.

Jest to odpowiedź na potrzeby wynikające z tego, iż Państwo będą otrzymywali/odbierali informacje uporządkowane chronologicznie.

 

2. Będę się starała przesyłać informacje dotyczące materiału ćwiczeniowego (podstawy programowej) trzy razy w tygodniu (czyli z taką częstotliwością, z jaką jestem zatrudniona/obecna w przedszkolu).

 

3. Informacje te będą numerowane cyframi rzymskimi. Będzie to pomocne przy zachowaniu ciągłości procesu edukacyjnego/ kontaktu z Państwem.

 

4. Wiadomości nie zawsze będą wysyłane dokładnie w tym dniu, w którym byłyby zajęcia logopedyczne w przedszkolu (nie jest to wymagane w zdalnym nauczaniu).

 

3. Poza tym będę wysyłała dodatkowe info dotyczące logopedii ogólnie, jak również szczegółowo. Tu nie będzie oznaczenia cyfrą rzymską ani grupy, ponieważ będzie to wiadomość do wszystkich.

 

Zdaję sobie sprawę, że sytuacja jest nowa i trudna dla wszystkich – zarówno Dzieci, jak i Rodziców, w związku z czym liczę na współpracę i wyrozumiałość, zwłaszcza że nauczyciel też często jest rodzicem, który został w domu z dwójką swoich dzieci (również w wieku szkolnym)...

 

Kończąc aspekt organizacyjny zdalnego nauczania - przyjmuję, że formą kontaktu mojego z Dzieckiem jest wiadomość wysyłana do Państwa, czyli Opiekunów (na stronę P2 Mikołów).

 

Rodzice:

1. Należy zachęcać dzieci do samodzielnej pracy.

2. Warto być w kontakcie z wychowawcą: udostępnić swój numer telefonu, adres e-mailowy, sprawdzać stronę internetową przedszkola.

3. W miarę możliwości wspierać (ale nie wyręczać!) dzieci w wykonywaniu zadanych prac.

 

WYCHOWANIE PRZEDSZKOLNE W ZDALNYM NAUCZANIU:

Edukacja przedszkolna

Zawieszenie działalności placówek wychowania przedszkolnego i szkół podstawowych jest trudnym wyzwaniem nie tylko dla nauczycieli i rodziców, ale także dla dzieci. Trzeba cierpliwie wyjaśniać dzieciom, dlaczego nie mogą iść do „swojego” przedszkola, dlaczego nie mogą spotykać się z koleżankami i kolegami z przedszkola, dlaczego nie mogą się bawić ulubionymi zabawkami przedszkolnymi. Nie ma przy tym potrzeby wywoływania u dzieci negatywnych odczuć: strachu, paniki i poczucia niebezpieczeństwa. Podstawową zasadą powinno być unikanie kontaktów z innymi osobami oraz stosowanie się do zasad utrzymywania czystości i higieny. Obecna sytuacja stwarza możliwości wdrożenia dziecka do dokładnego mycia rąk, zasłaniania ust przy kichaniu i kaszlu.

Nie zapominajmy, że podstawową formą aktywności dziecka w wychowaniu przedszkolnym jest zabawa.

Pamiętajmy jako nauczyciele, że nie każdy rodzic musi mieć przygotowanie pedagogiczne - uwzględniajmy to w informacjach i przekazach do rodziców.

 

Drogi Rodzicu!

Wykorzystaj czas, w którym dziecko nie chodzi do przedszkola, na większe usamodzielnienie swojego dziecka – oczekuj od niego większej pomocy przy codziennych czynnościach w domu np. podczas przygotowywania posiłków, sprzątania, czy nawet podczas wykonywania w swoim tempie czynności związanych z ubieraniem się, przygotowaniem do snu, w których bardzo często, z powodu pośpiechu, dzieci są wyręczane. Wykorzystaj pobyt dziecka w domu na rozmowy z nim na różnorodne tematy. W ten sposób będziesz wzbogacał słownictwo swojego dziecka. Znajdź czas na czytanie dzieciom i z dziećmi. Korzystaj z edukacyjnych programów telewizyjnych, zaproponuj dziecku gry planszowe czy zabawy i gry zręcznościowe.

 

Korzystaj z porad i propozycji nauczyciela. Nie unikaj kontaktu z nim. Pytaj o wszystko i dziel się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi dziecka. W sytuacji zawieszenia pracy przedszkoli i szkół, to na Tobie i nauczycielu spoczywa odpowiedzialność za edukowanie dziecka i stwarzanie mu warunków do wszechstronnego rozwoju.

Dziecko w domu powinno, tak jak w przedszkolu, bawić się samodzielnie swoimi zabawkami, konstruować, układać, sprzątać, czuć się bezpieczne i swobodne w swej aktywności. Powinno także ruszać się i wykonywać wiele prostych ćwiczeń gimnastycznych.

 

Pozostaję do Państwa dyspozycji.

Pozdrawiam serdecznie życząc zdrowia nade wszystko oraz cierpliwości.

Beata Sobczyk – logopeda

 

 

Mikołów, dn. 26 marca 2020 roku

INFO logopedyczne P 2

 

Szanowni Rodzice.

          Kontynuuję serię zabaw i ćwiczeń wstępnych obejmujących terapię pararotacyzmu – kiedy głoska /r/ zastępowana jest głoską /l/ oraz różne rodzaje rotacyzmu właściwego.

Ćwiczenia: /(Polecenia dla dziecka)

  1. Wsuwaj i wysuwaj język przez lekko zbliżone zęby. Jest to masaż języczka ząbkami.

Wykonaj tę czynność 10 razy. Po każdej czynności połóż przed sobą na stoliczku 1 ziarenko fasolki/kredkę/kulkę Nestle/mały smakołyk lub coś innego. Policz zebrane przedmioty, przekonasz się, ile razy wykonałeś to ćwiczenie. Jeśli jest mniej niż 10 to popracuj jeszcze, aż będziesz miał 10 rzeczy przed sobą. Jeśli masz 10, to BRAWO TY! Przejdź do kolejnego ćwiczenia.

  1. Przygotuj 10 skrawków z czystej białej kartki papieru. Urywaj kawałki paluszkami, nie za duże i też niezbyt małe. Ułóż przy górnych dziąsłach skrawek papieru, językiem dotknij skrawka. Buzia musi być szeroko otwarta, a teraz zdmuchnij papierek z czubka języka.

Pamiętaj! Staraj się otwierać buzię w czasie wykonywania ćwiczenia tak szeroko ,,jak lew”.

  1. Otwórz buzię – pamiętasz? Szeroko ,,jak lew”. Żuchwę (czyli brodę) trzymaj nieruchomo, teraz język ułóż na górnych zębach od wewnątrz. Już masz? A teraz wymów delikatnie i szybko głoskę ,,t”.

Udało się?

Wykonaj tę czynność 10 razy. Po każdej czynności połóż przed sobą na stoliczku 1 ziarenko fasolki/kredkę/kulkę Nestle/mały smakołyk lub coś innego. Policz zebrane przedmioty, przekonasz się, ile razy wykonałeś to ćwiczenie. Jeśli jest mniej niż 10 to popracuj jeszcze, aż będziesz miał 10 rzeczy przed sobą. Jeśli masz 10, to BRAWO TY! Przejdź do kolejnego ćwiczenia.

  1. Otwórz buzię, język ułóż na dziąsłach przy górnych zębach. Ktoś z dorosłych dotknie to miejsce czystym patyczkiem owiniętym wacikiem i umoczonym w lodowatej wodzie. Już wiesz, gdzie znajduje się to miejsce? Teraz szybko i delikatnie wymów głoskę ,,d”. Ale z naciskiem, mocniej niż ,,t”.

I jak?

Wykonaj czynność 10 razy. Po każdej czynności połóż przed sobą na stoliczku 1 ziarenko fasolki/kredkę/kulkę Nestle/mały smakołyk lub coś innego. Policz zebrane przedmioty, przekonasz się, ile razy wykonałeś to ćwiczenie. Jeśli jest mniej niż 10 to popracuj jeszcze, aż będziesz miał 10 rzeczy przed sobą. Jeśli masz 10, to BRAWO TY! Przejdź do kolejnego ćwiczenia.

Jestem dumna z Twoich działań J

Beata Sobczyk,

logopeda

 

Mikołów, dn. 25 marca 2020 roku

INFO logopedyczne P 2

 

Szanowni Rodzice.

          Seria zabaw i ćwiczeń przeznaczona jest dla dzieci w wieku przedszkolnym z niedojrzałą bądź wadliwą artykulacją. Dobrałam odpowiednio zadania tak, by ćwiczyć myślenie i doskonalić funkcje percepcyjno-motoryczne. Służą kształtowaniu i utrwalaniu prawidłowej wymowy i jednocześnie rozwijaniu świadomości językowej dziecka.

Poniższy materiał słownikowy obejmuje ćwiczenia dla dzieci z najczęstszą formą pararotacyzmu – kiedy głoska /r/ zastępowana jest głoską /l/.

Będzie też pomocny dzieciom z różnymi rodzajami rotacyzmu właściwego.

Ćwiczenia: /(Polecenia dla dziecka)

  1. Znajdź zdjęcie/rysunek lwa np. ryczącego i wklej go do zeszytu logopedycznego. Jeśli trzeba to pokoloruj go. To bardzo ważne, bo dzięki Tobie zwierz będzie piękny J.

 

  1. Teraz spróbuj otwierać swoją buzię tak szeroko jak on. Zrób to wielokrotnie.

 

Pamiętaj! Staraj się otwierać buzię w czasie wykonywania poniższych ćwiczeń tak szeroko ,,jak lew”. A teraz do dzieła.

 

Zadania

  1. Otwórz buzię, obliż czubkiem języka górną i dolną wargę.

Wykonaj czynność 10 razy. Po każdej czynności połóż przed sobą na stoliczku 1 ziarenko fasolki/kredkę/kulkę Nestle/mały smakołyk lub coś innego. Policz zebrane przedmioty, przekonasz się, ile razy wykonałeś to ćwiczenie. Jeśli jest mniej niż 10 to popracuj jeszcze, aż będziesz miał 10 rzeczy przed sobą. Jeśli masz 10, to BRAWO TY! Przejdź do kolejnego ćwiczenia.

  1. Połóż szeroki, luźny język w kształcie łopaty  na dolną wargę przy otwartych ustach, a następnie połóż go na górnej wardze.

Wykonaj czynność 10 razy. Po każdej czynności połóż przed sobą na stoliczku 1 ziarenko fasolki/kredkę/kulkę Nestle/mały smakołyk lub coś innego. Policz zebrane przedmioty, przekonasz się, ile razy wykonałeś to ćwiczenie. Jeśli jest mniej niż 10 to popracuj jeszcze, aż będziesz miał 10 rzeczy przed sobą. Jeśli masz 10, to BRAWO TY! Przejdź do kolejnego ćwiczenia.

  1. Otwórz usta, ułóż szeroki, luźny język na górnych zębach od wewnątrz.

Wykonaj czynność 10 razy. Po każdej czynności połóż przed sobą na stoliczku 1 ziarenko fasolki/kredkę/kulkę Nestle/mały smakołyk lub coś innego. Policz zebrane przedmioty, przekonasz się, ile razy wykonałeś to ćwiczenie. Jeśli jest mniej niż 10 to popracuj jeszcze, aż będziesz miał 10 rzeczy przed sobą. Jeśli masz 10, to BRAWO TY! Przejdź do kolejnego ćwiczenia.

  1. Otwórz usta i ułóż szeroki, luźny język na dziąsłach za górnymi zębami.

Wykonaj czynność 10 razy. Po każdej czynności połóż przed sobą na stoliczku 1 ziarenko fasolki/kredkę/kulkę Nestle/mały smakołyk lub coś innego. Policz zebrane przedmioty, przekonasz się, ile razy wykonałeś to ćwiczenie. Jeśli jest mniej niż 10 to popracuj jeszcze, aż będziesz miał 10 rzeczy przed sobą. Jeśli masz 10, to BRAWO TY! Przejdź do kolejnego ćwiczenia.

  1. Otwórz buzię i uderzaj czubkiem szerokiego języka o górne dziąsła. Nie poruszaj przy tym żuchwą.

Wykonaj czynność 10 razy. Po każdej czynności połóż przed sobą na stoliczku 1 ziarenko fasolki/kredkę/kulkę Nestle/mały smakołyk lub coś innego. Policz zebrane przedmioty, przekonasz się, ile razy wykonałeś to ćwiczenie. Jeśli jest mniej niż 10 to popracuj jeszcze, aż będziesz miał 10 rzeczy przed sobą. Jeśli masz 10, to BRAWO TY! Przejdź do kolejnego ćwiczenia.

Powodzenia

pani Beata Sobczyk

Mikołów, dn. 23 marca 2020 roku

INFO logopedyczne P 2

 

,,Jakich błędów unikać w komunikowaniu się z dzieckiem” cz. III

JAK POMÓC DZIECIOM,  ABY RADZIŁY SOBIE Z WŁASNYMI UCZUCIAMI

Dzieci potrzebują tego, aby ich uczucia były akceptowane i doceniane, dlatego:

1. Zamiast słuchać jednym uchem, słuchaj dziecka bardzo uważnie.

2. Zamiast pytań i rad, zaakceptuj jego uczucia słowami: „och”, „rozumiem”, „mmm”.

W połączeniu z wytężoną uwagą zachęcają one dziecko do wyrażenia własnych uczuć i myśli oraz szukania własnych rozwiązań.

3. Zamiast zaprzeczać uczuciom, określ je, np.: „To stresujące.” Kiedy usiłujemy nakłonić dziecko, aby odsunęło od siebie złe myśli, wydaje się ono jeszcze bardziej wytrącone z równowagi.

4. Zamiast wyjaśnień i uzasadnień, zamień pragnienia dziecka w fantazję, np.:

„Pragnę wyczarować dla ciebie natychmiast całą kiść bananów.”

Jeżeli dziecko domaga się czegoś, czego nie może otrzymać, dorośli zwykle logicznie tłumaczą, że tego nie mają, a często im usilniej to robią, tym dzieci mocniej protestują. Wszystkie uczucia można zaakceptować, ale pewne działania należy ograniczyć, np.: „Widzę, jak jesteś zły na brata. Powiedz mu, co chcesz, słowami, a nie pięściami.”

ZACHĘCANIE DO WSPÓŁPRACY

Tym, co powoduje rodzicielskie frustracje, jest codzienne zmaganie się z dziećmi, aby skłonić je do zachowań akceptowanych przez nas i społeczeństwo.

Najczęściej stosowane metody, to:

1. Obwinianie i oskarżanie: „Ślady twoich brudnych palców są znowu na drzwiach! Dlaczego zawsze to robisz? Ile razy mam Ci mówić, że masz używać klamki? Cały kłopot polega na tym, że nigdy nie słuchasz.”

2. Przezywanie: „Daj, naprawię ten rower. Sam wiesz, jaki z ciebie mechanik od siedmiu boleści.”

3. Straszenie: „jeżeli nie skończysz się ubierać, kiedy doliczę do trzech, idę bez ciebie.”

4. Rozkazy: „Natychmiast masz uprzątnąć swój pokój!”.

5. Wykłady i moralizowanie: „Czy sądzisz, że to ładnie zabrać mi książkę? Widzę, że nie zdajesz sobie sprawy, jak ważne są dobre maniery. Musisz zrozumieć, że jeżeli oczekujemy od ludzi uprzejmości, musimy być także uprzejmi dla nich. Nie chciałbyś, aby ktoś wziął coś od ciebie, prawda? Nie powinieneś więc brać komuś innemu. Musimy tak postępować w stosunku do innych, jak chcielibyśmy, aby inni postępowali z nami.”

6. Ostrzeżenie: „Włóż sweter, bo nabawisz się przeziębienia.”

7. Postawa męczennika: „Czy widzisz te siwe włosy? To przez ciebie. Wpędzisz

mnie do grobu.”

8. Porównania: „Dlaczego nie możesz być bardziej podobny do brata? On zawsze wykona swą pracę przed czasem.”

9. Sarkazm: „Wiedziałeś, że jutro masz test i zostawiłeś swoją książkę w szkole? Och pięknie to genialny pomysł !”

10. Proroctwa: „Bądź takim egoistą nadal. Zobaczysz nikt nigdy nie będzie chciał się z tobą bawić. Nie będziesz miał przyjaciół.”

Te wypowiedzi urażają poczucie godności osobistej naszych dzieci, wpływają na obniżenie poczucia własnej wartości lub budzą agresję.

Inne, o wiele skuteczniejsze sposoby zachęcania do współpracy:

1. Opisz, co widzisz lub przedstaw problem: „Na łóżku leży mokry ręcznik.”

Trudno jest robić to, co należy, kiedy jest się oskarżonym. Dużo łatwiej skoncentrować się na problemie, kiedy ktoś go po prostu przedstawi – dziecko ma wtedy szansę zastanowić się co robić.

2. Udziel informacji: „Ten ręcznik moczy mój koc.”

Jest to dużo łatwiejsze do przyjęcia niż oskarżenie. Po jej udzieleniu dzieci zwykle same dochodzą do tego, co należy zrobić.

3. Powiedz to jednym słowem: „Ręcznik.”

Dzieci nie lubią słuchać wykładów, kazań i długich tłumaczeń. Dla nich im krótsze przypomnienie, tym lepsze.

4. Opisz, co czujesz: „Nie lubię spać w mokrym łóżku.”

Nie wypowiadaj się na temat charakteru czy osobowości dziecka, tylko swoich odczuć, używając słów „ja” lub „ja czuję”. Można współpracować z kimś wykazującym irytację czy złość, dopóki nie atakuje się drugiej osoby.

5. Napisz liścik: „Proszę, odwieś mnie na miejsce, abym mógł wyschnąć.

Dziękuję! Twój ręcznik.”

Czasami nic nie przyniesie takiego efektu jak słowo pisane.

 

Mikołów, dn. 19 marca 2020 roku

INFO logopedyczne P 2

 

Szanowni Państwo

 

Witam serdecznie.

          Przesyłam drugą część prelekcji pt. ,,Jakich błędów unikać w komunikowaniu się z dzieckiem”. 

                                                                                                         Do zobaczenia   Beata Sobczyk

 

 

,,Jakich błędów unikać w komunikowaniu się z dzieckiem” cz. II

Prowadzenie rozmów z dzieckiem

 

          Ostatnio coraz częściej zauważa się, że rodzice rzadko rozmawiają z dziećmi oraz, że ich rozmowy bywają krótkie, zdawkowe, powierzchowne, formalne. Powodem tych niepokojących zjawisk jest między innymi to, że rodzice i dzieci coraz mniej czasu spędzają razem. Rozluźnieniu rodzinnych więzi sprzyja gwałtowny rozwój elektronicznych technologii – szczególnie Internetu oraz nowych mediów, takich jak: telewizja satelitarna, telewizja HD, telefonie komórkowe, komunikatory internetowe, płyty CD oraz DVD, pliki dźwiękowe        w formatach MP-3 oraz MP-4, przenośne odtwarzacze multimedialne z bezprzewodowym dostępem do Internetu. Nowe technologie elektroniczne ograniczają bezpośrednie relacje międzyludzkie. Obecnie dzieci, nawet w wieku przedszkolnym, codziennie spędzają od dwóch do ośmiu godzin przed ekranem telewizora lub komputera, bardzo często      w samotności i bez nadzoru. W rezultacie, coraz więcej dzieci nie czuje się swobodnie stając twarzą w twarz z innym człowiekiem, ponieważ nie wie, jak się zachować i jak poprowadzić rozmowę.

          Dorośli blokują rozwój poznawczy dziecka, jeśli nie dopuszczają go do głosu, posługują się nakazami i zakazami, których nie uzasadniają, nie pozwalają dziecku przedstawić własnego punktu widzenia, nie odpowiadają na jego pytania i nie rozmawiają z nim.

          Z punktu widzenia rozwoju dziecka ważna jest nie tylko częstotliwość rozmów  z dorosłym, ale także sposób, w jaki dorosły je prowadzi.
W rozmowach z dziećmi dorośli używają próśb o dodatkowe informacje jako swoistej strategii komunikacyjnej.

          Dorośli powinni umieć posługiwać się pytaniami tak sformułowanymi, aby zachęcały dziecko do myślenia i wypowiadania się na określone tematy.

          Stwarzanie możliwości do porozumiewania się, a szczególnie do stawiania pytań, ma ogromne znaczenie dla rozwoju poznawczego dziecka. Oprócz stwarzania sytuacji sprzyjających zadawaniu pytań, dorosły powinien również udzielać odpowiedzi na pytania dziecka.

          Pytania dziecka są wyrazem jego postawy badawczej, samorzutnego zastanawiania się nad problemami, które samo sobie stawia. Dorośli blokują rozwój poznawczy dziecka, jeśli nie dopuszczają go do głosu, posługują się nakazami i zakazami, których nie uzasadniają, nie pozwalają dziecku przedstawić własnego punktu widzenia.

SPOSOBY SKUTECZNEGO POROZUMIEWANIA SIĘ Z DZIEĆMI

          Wszystkim rodzicom zależy na wychowaniu swoich dzieci na mądrych, godnych szacunku i prawych ludzi. Od najmłodszych lat wpajają im podstawowe wartości moralne, uczą obowiązujących norm i zasad, starają się bronić i ochraniać przed różnego rodzaju błędami i niepowodzeniami. Udzielają rad, tłumaczą, zakazują, nakazują, stosują kary i nagrody. Nie zawsze jednak, mimo najlepszych chęci, spotykają się one ze zrozumieniem ze strony naszych milusińskich. Często budzą niechęć, bunt, agresję. Dlaczego tak się dzieje?

          Odpowiedzi na to pytanie szukałam w wielu publikacjach poświęconych problemom, z jakimi każdego dnia borykają się rodzice i dzieci. Szczególnie zafascynowała mnie jedne z nich, autorstwa Adele Faber i Elaine Mazlish zatytułowana „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”. Ujawnia ona przyczyny porażek wychowawczych, wskazuje sposoby ich uniknięcia, uczy dojrzałego i satysfakcjonującego rodzicielstwa. Chciałabym przedstawić kilka zawartych w niej porad, które być może zachęcą Państwa do podjęcia prób zastosowania ich w życiu, aby uczynić je szczęśliwszym i budować więzi z dziećmi oparte na poszanowaniu uczuć, potrzeb i praw.

Ciąg dalszy nastąpi…

Opracowała mgr Beata Sobczyk

logopeda, oligofrenopedagog, terapeuta pedagogiczny

Mikołów, dn. 18 marca 2020 roku

INFO logopedyczne P 2

 

Szanowni Rodzice naszych milusińskich podopiecznych.

            W związku z zawieszeniem zajęć opiekuńczo-dydaktycznych w przedszkolach i nie tylko wysyłam Państwu  pierwszą część mojej prelekcji pt. ,,Jakich błędów unikać w komunikowaniu się z dzieckiem”. Kolejne część zostaną opublikowane jutro, tj. w czwartek 19 marca  i  poniedziałek 23 marca.     Życzę miłej lektury.  

          P.S. Pozdrawiam serdecznie wszystkie dzieci naszego przedszkola, a w szczególności  te, z którymi spotykam się często 

Od pani Beatki, która lubi owocowe herbatki.

 

,,Jakich błędów unikać w komunikowaniu się z dzieckiem”

          Niecierpliwość, wyręczanie dziecka przy najmniejszej trudności, upraszczanie czynności samoobsługowych do minimum, z pomijaniem konieczności zachowania ładu w otoczeniu, to nagminne grzechy domowego wychowania. Nie ma wątpliwości, że łatwiej wyuczyć dziecko prostych aktywności tu
i teraz – jest to uproszczony skrypt zbudowany w umyśle dziecka, a ono nie jest skłonne dostosowywać go do zmieniających się warunków, czyli go modyfikować. Chodzi o to, by tworzone skrypty obejmowały serie aktywności prowadzących do celu np. umyć i wytrzeć ręce i kontekst sytuacyjny- zostawić po sobie porządek. Wymaga to bardzo wielu powtórzeń, a więc czasu i cierpliwości ale rozwijamy u dzieci zdolność dostosowania wykonywanych aktywności do zmieniających się warunków. I o to chodzi w dobrze organizowanym procesie wychowania.

Uważam, że dla rozwoju poznawczego szczególne znaczenie mają te sytuacje komunikacyjne, w których dziecko zwraca się do dorosłych (rodziców, opiekunów, nauczycieli), aby uzyskać określone informacje. W tego typu sytuacjach dziecko bada otaczającą rzeczywistość korzystając z wiedzy dorosłych, próbuje rozwiązywać własne problemy poznawcze zadając im pytania. Ważne są również te sytuacje, w których dorośli przekazują dziecku instrukcje oraz informują go o regułach i zasadach postępowania w różnych okolicznościach. Dzięki komunikowaniu się z osobami „wiedzącymi więcej”, dziecko może odwoływać się do wiedzy, której jeszcze nie posiadło i którą trudno byłoby mu zdobyć samodzielnie. W okresie niemowlęcym ważne jest nie tylko, jak często matka mówi do dziecka, ale również – w jaki sposób mówi. Ustalono, że tzw. „język macierzyński” nazywany także „językiem ukierunkowanym na dziecko” charakteryzuje się:

(a) bardziej konkretnym i mniej zróżnicowanym słownictwem,

(b) brakiem błędów gramatycznych,

(c) wyraźnym artykułowaniem wypowiedzi,

(d) wyższym natężeniem głosu,

(e) wyrazistym akcentem wyrazowym i zdaniowym,

(f) przewagą wypowiedzi odnoszących się do „tu i teraz” oraz

(g) zorientowaniem treści wypowiedzi na te obiekty i zdarzenia, na które skierowana jest uwaga dziecka (M. Shatz 1982).

Ponadto matka często powtarza swe wypowiedzi. Przedstawione właściwości mowy macierzyńskiej przyciągają i podtrzymują uwagę dziecka, ułatwiają mu segmentację słyszanych wypowiedzi, pomagają w opanowaniu składni oraz sprzyjają wykrywaniu związków między treścią, formą i użyciem języka (tj. relacji między semantycznymi, syntaktycznymi i pragmatycznymi aspektami systemu językowego). Brak lub niedostatek wymienionych elementów w mowie matki skierowanej do niemowlęcia będą hamowały proces nabywania języka oraz opóźniały rozwój poznawczy.

Ukierunkowanie nauczających

oddziaływań dorosłego na potencjalne

możliwości dziecka korzystnie wpływa

na jego rozwój językowy i poznawczy.

Ukierunkowanie występuje wówczas, gdy dorosły nie akceptuje komunikatów niewerbalnych, jeśli dziecko może posłużyć się słowami. Również wtedy, gdy nie odgaduje potrzeb i intencji dziecka, ale nakłania do wyrażenia ich słowami. Wreszcie, gdy koryguje niepoprawnie wypowiadane słowa i zdania oraz zachęca do mówienia. Postępując w taki sposób, dorosły oddziałuje na strefę najbliższego rozwoju dziecka. 

 

Opracowała mgr Beata Sobczyk

logopeda, oligofrenopedagog, terapeuta pedagogiczny

BIP -  Deklaracja dostępności