Programy realizowane w przedszkolu w roku szkolnym 2019/2020
Program wychowania przedszkolnego dopuszczony do użytku na rok szkolny 2019/2020
„Nasze Przedszkole” - Wiesława Żaba – Żabińska i Małgorzata Kwaśniewska
opublikowany przez Wydawnictwo MAC Edukacja 2017.
2. Bezpieczny Świat dziecka – program z zakresu bezpieczeństwa dla dzieci 3 -6 letnich
(Barbara Rozmus).
3.W kolorowej krainie kół i kwadratów – program z zakresu stymulowania aktywności
plastycznej dzieci z wykorzystaniem origami płaskiego (Barbara Rozmus)
4. Chcę być zdrowy – program z zakresu edukacji zdrowotnej dla dzieci w wieku 3 – 6 lat
(Mariola Baron, Mirosława Walny)
5. Program Pedagogizacji Rodziców (Alicja Buczek)
6. Bajeczna terapia – program terapeutyczno – wychowawczy dla dzieci przedszkolnych
(Alicja Buczek)
7. Przygotowanie dzieci w wieku przedszkolnym do nauki czytania i pisania (Alicja Buczek)
8. Muzyka jest w nas – program z zakresu edukacji muzycznej (Daria Moćko – Sacka)
9. Krok po kroku zwiedzamy Europę – program edukacji europejskiej dla dzieci
5,6 – letnich (Jolanta Wiedemann, Maria Zapiór)
10. Ćwiczenia wspomagające rozwój dziecka w zakresie rozwoju aktywności ruchowej
i umysłowej (Ewa Wagner)
11. Dziecięca matematyka (E. Gruszczyk – Kolczyńska, E. Zielińska (DKW - 4013 - 5/01)
Język angielski: Program nauczania języka angielskiego. Kurs dla początkujących dla grup przedszkoli. Magdalena Kębłowska.
Religia: Program „W radości dzieci Bożych”. Ks. T. Śmiech ; AZ – 0 -04/3 6l
Religia: Program „Kochamy dobrego Boga”. Komisja Wychowania Katolickiego Episkopatu Polski AZ – 0 -01/10 5l
Pozycje wspomagające program wychowania przedszkolnego, realizowane we wszystkich grupach wiekowych:
Edyta Gruszczyk-Kolczyńska: „Dziecięca matematyka”
Program ten pozwala rozwinąć u dzieci możliwości umysłowe i uzdolnienia do uczenia się matematyki w szkole. W programie wyodrębniono 14 bloków, w których treści ułożone są zgodnie z rozwojem dziecięcych umiejętności
dla dzieci 3,4,5,6 - letnich:
- orientacja przestrzenna
- rytmy
- przyczyna i skutek
- liczenie obiektów
- dodawanie i odejmowanie
- klasyfikacja
dla dzieci 4,5,6 – letnich
- uświadamianie sobie stałej liczby elementów w zbiorze bez względu na jego rozłożenie w przestrzeni
- ustawianie po kolei, liczby porządkowe
dla dzieci 5,6 – letnich
- mierzenie długości, stałość długości
- figury geometryczne i ich przekształcanie
- odporność emocjonalna i zdolność do wysiłku intelektualnego
dla dzieci 6- letnich
- mierzenie ilości płynów, stałość ilości płynów
- waga i ważenie
- układanie i rozwiązywanie zadań z treścią.
Mariola Baron i Mirosława Walny: „Chcę zawsze być zdrowy” - edukacja zdrowotna dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat
Celem programu jest przyswojenie przez dzieci określonej wiedzy i umiejętności, nabycie przyzwyczajeń i nawyków zdrowotnych, rozwój sprawności ruchowej oraz wykształcenie czynnej postawy w zapobieganiu chorobom.
Problematyka uwzględniona w programie została podzielona na kilka bloków tematycznych:
- wiem co jem
- czystość to zdrowie – mówi przysłowie
- kto się hartuje, ten nie choruje
- lekarz to mój przyjaciel
- ruch to zdrowie
- poznajemy dyscypliny sportowe.
Maria Zapiór i Jolanta Wiedemann: „Krok po kroku zwiedzamy Europę” - edukacja europejska dla dzieci 5,6 letnich
Celem programu jest przybliżenie dzieciom wiedzy na temat własnego miasta, kraju i kontynentu, poznanie swego miejsca w rodzinie, przedszkolu, środowisku lokalnym i Ojczyźnie, a także umiejscowienie swego kraju i jego kultury w Europie. Dzieci będą mogły też poznać inne kraje europejskie – ich zabytki, kulturę, zwyczaje, kuchnię, zabawy i popularne bajki.
Alicja Buczek: „Pedagogizacja rodziców”
Celem programu jest szeroko rozumiana współpraca, która realizuje się poprzez:
- wspomaganie rodziców w wychowaniu dzieci
- pomoc w rozwiązywaniu trudnych problemów wychowawczych
- ułatwianie rodzicom sposobu komunikowania z nauczycielami
- wyrabianie większego zaufania i powierzania nauczycielom problemów z dziećmi, często ukrywanych przez rodziców
- poszukiwanie wspólnych rozwiązań i dróg postępowania
- wzbogacanie kompetencji rodziców w dziedzinie wybranych nauk społecznych
- budzenie zainteresowania rodziców życiem grupy
- zaangażowanie i efektywna współpraca z przedszkolem i szkołą.
Joanna Patrzyk i Maria Grychtoł: „Adaptacja dzieci 3,4 letnich w nowych warunkach życia przedszkolnego”
Celem programu jest: ułatwienie aklimatyzacji małego dziecka w społeczności przedszkolnej, pomoc dzieciom i ich rodzicom w niwelowaniu stresu i negatywnych uczuć związanych z nową dla nich sytuacją, sprawienie, aby dziecko z uśmiechem przychodziło do przedszkola, a pobyt w nim był zapamiętany jako radosny okres w życiu.
Program realizowany jest w dwóch modułach :
I – współpraca z rodzicami od maja poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko edukacji przedszkolnej do czerwca następnego roku
II- praca z dziećmi od momentu pozostawienia ich przez rodziców w przedszkolu.
Alicja Buczek: „Przygotowanie dzieci w wieku przedszkolnym do nauki czytania i pisania”
Celem programu, stworzonego w oparciu o metodę glottodydaktyczną, jest przygotowanie dziecka do złożonego procesu komunikowania się (mówienie, pisanie, słuchanie i czytanie) tak, by dziecko zdało sobie sprawę, iż nauka czytania i pisania jest radosną zabawą, a nie przykrym obowiązkiem. Program realizowany jest już od 3 roku życia dziecka, a poprzez indywidualne podejście do każdego przedszkolaka może on maksymalnie rozwinąć swoje potencjalne umiejętności, twórczą aktywność i sprawność językową.
Barbara Rozmus: „W kolorowej krainie kół i kwadratów”- stymulowanie aktywności plastycznej dzieci w wieku od 3 do 6 lat z wykorzystaniem origami płaskiego
Celem programu jest wspomaganie harmonijnego i wszechstronnego rozwoju dziecka, kształtowania jego kreatywnej postawy oraz stymulowanie go do podejmowania działalności plastycznej w technice origiami.
Technika ta uspokaja, wycisza, podnosi sprawność manualną i intelektualną, działa terapeutycznie. Zastosowanie założeń tego programu daje bardzo dobre efekty w pracy z dziećmi nadpobudliwymi, z dziećmi o zaniżonej samoocenie, z dziećmi o obniżonej sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Barbara Rozmus: program z zakresu bezpieczeństwa "Bezpieczny świat dziecka" przeznaczony dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat
Pomysł stworzenia programu narodził się z potrzeby uporządkowania i usystematyzowania treści dotyczących bezpieczeństwa, jakie zawarte były w dopuszczonych programach wychowania przedszkolnego, a zarazem osadzenia ich w konkretnym środowisku społecznym, lokalnym i realizacji z pomocą tegoż środowiska. Dodatkowym argumentem było uatrakcyjnienie trudnych, a zarazem ważnych dla małych dzieci tematów. Pozyskanie dla tego programu szerokiego społeczeństwa lokalnego pomogło z kolei zdobyć większe środki na jego realizację.
Głównym celem programu jest z jednej strony kształtowanie takich umiejętności, nawyków i postaw dzieci, które zapewnią im bezpieczeństwo w kontaktach ze środowiskiem przyrodniczym, technicznym i ludzkim, a z drugiej strony koordynacja działań osób dorosłych, odpowiedzialnych za zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa w domu, przedszkolu, na ulicy i we wszystkich innych miejscach publicznych.
Na tym dwutorowym sposobie działania nad zapewnieniem dzieciom bezpiecznego życia opiera się dwuczłonowa budowa programu "Bezpieczny świat dziecka".
I moduł programu
obejmuje pracę nauczycieli z dziećmi i zawiera szczegółowy rozkład materiału z zakresu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia wraz z przewidywanymi osiągnięciami dzieci. Treści materiału zostały podzielone tematycznie na siedem działów.
DZIAŁ I
Bezpieczna zabawa w Sali, ogrodzie, na podwórku, nad wodą, zimą oraz zgodne współdziałanie dzieci.
DZIAŁ II
Bezpieczne uczestnictwo w ruchu ulicznym.
DZIAŁ III
Bezpieczne korzystanie z urządzeń technicznych - zaspokajających codzienne potrzeby człowieka i ułatwiających pracę, umożliwiających komunikowanie się i zdobywanie informacji.
DZIAŁ IV
Bezpieczne kontakty z przyrodą, czyli zachowanie się w mało znanym środowisku przyrodniczym i w obliczu groźnych zjawisk przyrodniczych oraz zachowanie wobec zwierząt i nieznanych roślin.
DZIAŁ V
Właściwy kontakt z niebezpiecznymi przedmiotami, chemikaliami, lekarstwami i urządzeniami, które mogą być źródłem poparzeń lub pożaru.
Bezpieczne zachowanie w razie zagrożenia pożarowego.
Nauka właściwego użytkowania przedmiotów codziennego użytku.
DZIAŁ VI
Bezpieczne kontakty z obcymi:
- umiejętność zachowania się w sytuacjach trudnych w miejscach publicznych
- znajomość swojego adresu i jego ochrona
- nabycie nawyków ograniczonego zaufania wobec obcych oraz umiejętności zwracania się o pomoc do osób zaufanych, znanych.
DZIAŁ VII
Umiejętność szukania i znajdowania pomocy:
- poznanie charakteru pracy różnego rodzaju służb
- bezpośrednie spotkania w przyjaznej atmosferze
- umiejętność zwracania się o pomoc, znajomość numerów alarmowych.
II moduł programu
dotyczy pracy z osobami dorosłymi:
NAUCZYCIELE
Podnoszenie wiedzy, znajomość przepisów, umiejętności praktyczne w zakresie zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa, opracowanie i przestrzeganie procedur bezpieczeństwa, współpraca z innymi placówkami przedszkolnymi
DYREKTORZY
Koordynacja pracy wszystkich uczestników programu, poszukiwanie sponsorów, organizacja imprez
RODZICE
Ujednolicenie działań wychowawczych z przedszkolem, znajomość zagrożeń i sposobów ich niwelowania, przestrzeganie procedur bezpieczeństwa, korzystanie z pomocy wykwalifikowanych służb, wspólna z dziećmi realizacja niektórych tematów programu
SŁUŻBY POMOCOWE ( POLICJA, SŁUŻBY MEDYCZNE, STRAŻ POŻARNA, STRAŻ MIEJSKA, SĄD RODZINNY, PORADNIA PP )
Kontakty i zajęcia z dziećmi, stały kontakt z nauczycielami, szkolenia dla nauczycieli, kontakty z rodzicami - prelekcje, warsztaty, konsultacje, szybkie reagowanie w sytuacjach kryzysowych, udział w międzyprzedszkolnych imprezach i zabezpieczanie ich
WŁADZE SAMORZĄDOWE I OŚWIATOWE
Otrzymywanie informacji o realizacji programu, zapewnianie wsparcia organizacyjnego i finansowego w konkursach, spartakiadach, imprezach itp.
SPONSORZY, PRODUCENCI, POZOSTALI PRZYJACIELE PROGRAMU
Druk ulotek, folderów, plakatów, nalepek, książeczek dla dzieci, szycie maskotek i strojów
Materiały pomocnicze
- materiały opracowane głównie przez autorkę programu:
karty pracy dla dzieci, scenariusze zajęć, karty ewaluacji dla poszczególnych grup wiekowych - sprawdzające stopień realizacji treści
książeczki kolorowanki, zeszyciki do wspólnej pracy z rodzicami
ankiety dla rodziców i nauczycieli
- materiały sponsorowane:
nalepki, znaczki, odblaski
koszulki z logo programu
dyplomy, nagrody rzeczowe
maskotki
duży strój Hektora
Dotychczasowa realizacja programu
- przedstawienie programu dyrektorom przedszkoli, władzom oświatowym i samorządowym oraz przedstawicielom służb pomocowych
- przyjęcie realizacji programu we wszystkich placówkach przedszkolnych powiatu - objęcie programem 1000 dzieci 6-letnich
- opracowanie w drodze konkursu dla dzieci wizerunku i imienia maskotki Komendy Powiatowej Policji w Mikołowie - psa "Sierżanta Hektora" oraz logo na materiały drukowane
- pozyskanie sponsorów - ze Stowarzyszeniem "Bezpieczny Powiat Mikołowski" na czele
- druk materiałów, zamówienie maskotek i dużego stroju Hektora
Codzienna realizacja programu
Bezpośrednio z dziećmi:
- zajęcia prowadzone przez nauczycieli w grupach
- urządzenie w każdej sali przedszkolnej kącików bezpieczeństwa
- konkursy międzyprzedszkolne - plastyczne, wiedzowe, sportowe
- spotkania dzieci z Sierżantem Hektorem oraz przedstawicielami służb pomocowych
- prezenty i nagrody dla dzieci podsumowujące kolejne etapy realizacji programu
Poprzez dorosłych:
- nauczyciele: szkolenia bhp i 1 szej pomocy przedmedycznej dla nauczycieli, opieka nad dzieckiem w sytuacjach kryzysowych, kontakty z przedstawicielami służb pomocowych, wypracowanie procedur bezpieczeństwa dla każdej placówki, zapoznanie z nimi rodziców, wypracowanie z rodzicami wspólnego frontu wychowawczego, pomoc w uzyskaniu przez rodziców fachowej pomocy w przypadku problemów rodzinnych
- pozostali uczestnicy programu: wspólne planowanie dalszej pracy, pozyskiwanie sponsorów, organizacja dużych imprez międzyprzedszkolnych
Alicja Buczek: "Bajeczna terapia"
Celem ogólnym programu jest pomoc dziecku w realizacji jego indywidualnej drogi rozwojowej, czyli wspieranie rozwoju jego osobowości, modelowanie pozytywnych postaw i zachowań społecznych dzieci.
Oczekuje się, że po wdrożeniu programu dziecko:
* wykształci odporność emocjonalną;
* nauczy się pozbywania negatywnych emocji;
* będzie umiało skutecznie pokonywać trudności;
* wykształci pozytywną samoocenę;
* nauczy się odróżniać dobro od zła;
* będzie aktywne i otwarte w stosunku do ludzi i świata
Daria Moćko - Sacka "Muzyka jest w nas"
Głównymi celami edukacji muzycznej dzieci w wieku przedszkolnym, a zarazem celami tego programu są:
- podniesienie sprawności psychomotorycznej dziecka,
- wyrabianie świadomości ruchu,
- wyrabianie umiejętności koncentracji uwagi,
- doskonalenie koordynacji ruchowej, słuchowo- ruchowej i wzrokowo- ruchowej,
- wydłużenie fazy wydechu, regulacja oddychania,
- wyrabianie poczucia rytmu i tempa,
- zapoznanie z wartościami rytmicznymi,
- rozwijanie wyobraźni przestrzennej,
- wyrabianie umiejętności gry na podstawowych instrumentach perkusyjnych,
- rozwijanie słuchu muzycznego, wrażliwości muzycznej,
- wnoszenie swobodnej i wesołej atmosfery działań,
- danie dziecku możliwości znalezienia miejsca w grupie i przeżywania małych, ale znaczących sukcesów,
- łagodzenie i likwidowanie zmęczenia, uspakajanie i odprężanie psychiczne,
- pozytywny wpływ na rozwój mowy, myślenia, zapamiętywania, porównywania, analizowania i uogólniania,
- zapobieganie wadom postawy oraz pozytywny wpływ na ich korygowanie,
- wyzwalanie pozytywnych przeżyć,
- rozwijanie inwencji twórczej, otwartej i twórczej postawy oraz smak estetyczny dziecka;
Ewa Wagner: program profilaktyczno-stymulujący "Ćwiczenia wspomagające rozwój dziecka"
Program został stworzony w oparciu o metody: „Kinezjologii edukacyjnej” – Paul’a Dennisona, „Ruchu Rozwijającego” – Weroniki Sherborn’e, ćwiczenia usprawniające aparat mowy oraz działania kształcące manualnie czyli metodę – „origami”. Integracja powyższych metod skutecznie wpływa na wszechstronny rozwój dziecka. Stymulowanie tego rozwoju polega na stosowaniu prostych ćwiczeń i zabaw ruchowych, zabaw logopedycznych oraz wykonywaniu efektownych prac plastycznych. Program dostosowany jest do potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka w wieku przedszkolnym.